Hari Penentuan Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu Bakal Bermula

Ketika saya sedang memulakan penulisan ini, jam sudah menunjukkan hampir pukul 11.30 malam 16 Januari 2009. Ini bermakna lebih kurang setengah jam dari saat saya menulis ini, maka akan tamatlah tempoh kempen bagi parti – parti yang bertanding dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu ini.

Sayangnya saya tidak dapat mengikuti dan merasai suasana sepanjang kempen pilihanraya kecil Kuala Terengganu dengan lebih dekat. Saya hanya dapat mengikuti perkembangan pilihanraya kecil ini melalui media terutama intenet sahaja kerana bebanan kerja yang sedia ada.

Namun, esok adalah hari penentuan. Seluruh pengundi yang berdaftar sebagai pemilih bagi kawasan parlimen Kuala Terengganu akan menunaikan hak demokrasi yang miliki dalam memilih calon yang layak sebagai pemimpin mereka.  Persoalan siapa yang menang, siapa yang tewas dan berapa jumlah kemenangan akan terjawab pada malam keesokannya 17 Januari 2009.

Jika calon PAS berjaya menawan kembali kerusi parlimen Kuala Terengganu, ini bermakna gelombang tsunami politik yang meletus pada 8 Mac 2008 yang lalu masih lagi belum berhenti. Imej dan moral Pakatan Rakyat pasti akan meningkat naik dan PAS serta Pakatan Rakyat itu akan menjadi lebih kuat dan jitu.

Jika calon UMNO menang dalam pilihanraya kecil ini, saham Pak Lah dalam politik akan meningkat naik kerana calon UMNO yang bertanding itu adalah sekutu rapat Pak lah dan menantunya Khairy. Ezam pastinya gundah gulana lagi kerana peluang kali kedua yang diberikan Umno kepadanya untuk malakukan “baiah” atau tugasan yang membuktikan dia setia dengan Umno, gagal sekali lagi setelah percubaan pertama di Permatang Pauh yang turut sama gagal. Dalam masa yang sama, situasi ini akan menggusarkan najib yang sudah bersedia untuk menjadi PM pada bulan Mac nanti kerana bimbang dengan kewujudan sekutu Pak Lah yang ramai dalam Umno.

Apa pun, terpulang kepada pengundi di Kuala Terengganu bagi memilih calon mana yang akan membawa suara mereka ke parlimen.

Tetapi pada ramalan saya, calon dari PAS boleh menang tetapi jumlah majoriti undi kurang dari 1000.

Sama-sama kita nantikan adakah ramalan saya ini tepat🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: