Antara Syiah, Sunnah, Palestin dan Israel

Pada hari ini bumi Palestin yang sudah semakin hancur dikerjakan oleh Israel sejak berpuluh tahun dahulu terus lagi dibedil, diratah dan dirogol oleh bangsa Yahudi yang dilaknat oleh Allah ini. Jumlah kematian terus meningkat, yang cedera apa tah lagi dan yang hilang terus tidak ditemui. Bagaikan lembu gila Israel terus menerkam dan membaham warga Palestin yang tidak berdosa yang dahagakan keamanan dan ketenangan sejak berpuluh tahun dahulu. Boleh dikatakan lebih dari separuh rakyat Palestin tidak pernah merasai nikmat keamanan sejak mereka lahir ke dunia ini. Kini kekejaman yang sentiasa berlaku itu terus lagi meningkat denganb gilanya.

Lebih biadap serangan terhadap penduduk Palestin ditingkatkan pada umat Islam seluruh dunia sedang merayakan sambutan awal Muharam (1 Muharam) yakni tahun baru bagi kalendar Islam. Tindakkan Isreal melancarkan serangan pada tarikh tersebut juga boleh dilihat sebagai cara untuk mencabar umat Islam seluruh dunia yang menghuni hampir 1/2 muka bumi ini. Namun dunia terus memandang sepi dan umat Islam seluruh dunia tidak merasakan itu sebagai satu cabaran atau penghinaan terhadap mereka. Mereka hanya sekadar mengadakan demostrasi – demostrasi ringan yang belum cukup kuat untuk mematahkan peluru – peluru dan bom milik Isreal yang terus membedil bumi Palestin. Pertubuhan Bangsa – Bangsa Bersatu PBB, pada hari ini iaitu Sabtu 3 Januari 2009 baru akan mengadakan persidangan bagi mencari resolusi kepada keganasan yang meningkat di Palestin kini. Setelah ratusan nyawa hilang dalam keganasan menggila Isreal sejak lebih seminggu yang lalu, PBB baru mahu mengadakan persidangan mungkin bertujuan mencari defenisi “apa itu keganasan”.

Pemimpin – pemimpin Arab langsung dayus dan bacul. Majoriti pemimpin Arab kini menjadi kuda tungangan Amerika Syarikat dan secara tidak lanngsung Isreal demi kepentingan peribadi dan kekenyangan perut mereka dan sanggup membiar saudara seagama mereka terus diratas buas oleh Yahudi yang dilaknat Allah ini.

Mana pergi Ahmadinejad pemimpin Iran yang begitu lantang dan dilihat berani berdepan dengan Amerika dan Isreal? Mana hilangnya Hizbullah yang pernah menjadi hero dengan mengalahkan tentera Isreal di Lubnan pada 2006 yang lalu. Kemana perginya mereka semua ini tak kala saudara seagama mereka dibunuh kejam oleh Isreal. Mengapa hanya jeritan – jeritan kecil yang muncul dari Ahmadinejad dan kenapa langsung tidak kedengaran suara atau tindakan dari Hizbullah?

Jawapannya kerana orang Islam di Palestin itu Mahzabnya Sunnah dan Iran serta Hizbullah itu ber Mahzab Syiah. Inilah perkara yang menyebabkan dua pihak yang dilihat gagah pada suatu – suatu masa itu seolah – olah sedang bermimpi tak kala umat Islam di Palestin dibelasah dengan teruk Isreal. Pemimpin Arab yang bermazhab Sunnah lainnya telah sedia terbeli oleh secara langsung oleh Amerika dan tidak langsung oleh Israel.

Hanya kerana perkara Syiah dan Sunnah yang mana ianya sendiri tidak pernah disebut oleh Nabi Muhammad ini, menjadi alasan paling kuat untuk membiarkan saudara seagama terus dibaham dan diratah oleh Israel. Perkara mazhab yang wujud secara kebetulan dan perasaan tidak puas hati dua pihak ini terus memakan diri umat islam sendiri hingga hari ini. Hakikatnya ajaran Islam itu sendiri tidak pernah membahagi – bahagikan yang mana satu Syiah dan yang mana satu Sunnah. Tetapi perkara itu yang menjadi pegangan kuat umat Islam seperti pemimpin – pemimpin dunia Arab pada hari ini daripada perkara – perkara sebenar yang dituntut Islam.

Sampai bilakah bumi Palestin akan terus dibasahi darah dan dicuci dengan linangan air mata penghuninya dan penghuni dunia lain sekadar mampu duduk diam mengelengkan kepala. Atau sememangnya bumi Isreal dan kawasan sekitarnya itu menjadi tempat pengumpulan dan penghapusan bangsa Yahudi seluruh dunia pada akhir zaman  nanti seperti mana yang disebut dalam  Al-Quran.

Moga Allah mengurniakan keamanan terhadap bumi Palestin yang mana selama ini erti keamanan itu terpisah terlalu jauh dari bumi Palestin dan penghuninya.

2 Responses to “Antara Syiah, Sunnah, Palestin dan Israel”

  1. iniejune Says:

    Salam,
    Nak jemput sekali dgn kawan2 yg rajin buat blog…
    Satu perjumpaan BloggersNetwork@Penang akan diadakan seperti berikut:

    Tarikh: 8-Januari-2009 (Khamis)

    Masa: 2:00 petang.

    Tempat: Pejabat Ahli Mesyuarat Kerajaan (EXCO) Y.B Hj. Abd Malik Kassim, Tingkat 53, KOMTAR.

    harap dapat inform kengkawan..
    keep in touch
    adios

  2. Macho_man Says:

    saya tak boleh datang🙂

    Selamat Tahun Baru 2“00”9🙂

    Kite Pakat Undi BN Deh🙂
    http://pro-faizal.blogspot.com
    Takkan Melayu Hilang Di Dunia
    http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
    Tiada ‘Hantu’ Di Kuala Terengganu😉
    http://Forum1Malaysia.blogspot.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: