Ezam kata kotak rahsia tak ada kat dia(lidah sesumpah punya budak ezam ni)

BUKIT MERTAJAM 18 Ogos – Kisah enam kotak rahsia kerajaan yang hangat diperkatakan 10 tahun lalu kini berlegar kembali pada kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh.

Ia ditimbulkan semula oleh bekas Setiausaha Politik Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ezam Mohamad Nor ketika berceramah di Permatang Rawa Hujung di sini semalam.

Menurutnya, enam kotak rahsia itu berada di tangan Anwar dan bukan dipegangnya seperti yang didakwa sesetengah pihak.

”Jika hendak tahu di mana enam kotak (yang dikatakan rahsia besar) ada, kena tanya Anwar. Jangan tanya saya,” katanya ketika ditemui selepas ceramah itu. sumber:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0819&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_04.htm

Hari ini ezam yang terkenal dengan sumpah keramatnya atau lebih glamor dengan gelaran cicak mengkarung membuat kenyataan bahawa “enam kotak rahsia” yang dimilikinya sebenar tiada padanya, sebaliknya ada pada Dato Seri Anwar Ibrahim.

Dulu 1998 sekitar 10 tahun dahulu, pada waktu itu saya masih berusia belasan tahun masih teringat akan dakwaan ezam yang begitu lantang bak seorang pendekar dengan mendakwa memiliki enam kotak rahsia yang melibatkan menteri – menteri umno dan barisan nasional hingga membawa beliau kedalam ISA. Hari ini seperti pendekar kalah perang, beliau menyatakan pula yang kotak itu tiada padanya.

Adakah dia sudah dimakan sumpah keramatnya dahulu (yang tak sapa pun suruh dia bersumpah) hingga dia kini menjadi sesumpah. Kata orang, binatang sesumpah ni boleh bertukar warna badannya mengikut keadaan.Begitu jugalah ezam sekarang yang dulunya begitu lantang mengertak umno dan BN dengan kotak rahsianya kini telah bertukar warnanya mengikut kehendak umno.

Dalam kenyataan Ezam diatas, dia cuma mengambarkan seolah-olah dia tidak pernah membuat kenyataan yang dia memiliki enam kotak rahsia itu. Sebaliknya mengambarkan pihak lain yang mendakwa dia memiliki enam kotak rahsia itu.

Mungkin ada hikmah ezam keluar dari Parti Keadilan Rakyat dengan segara. Kerana orang seperti ezam ini amat membahaya dan boleh makan kawannya sendiri untuk kepentingan diri. Sudah tentunya KeADILan dan Pakatan Rakyat tidak memerlukan orang sebegini. Hanya Umno yang sesuai baginya kerana umno memang terkenal dengan tokoh – tokoh sebegitu yang mana sanggup pijak kepala orang lain walaupun orang itu kawannya sendiri asalkan mereka boleh berada pada kedudukan yang lebih tinggi dari orang lain.

Ezam pada tika dan saat ini mungkin sedang merintih hiba kerana dia tidak dicalonkan oleh Umno di Permatang Pauh. Umum mengetahui Ezam telah melobi dirinya sendiri secara terbuka agar Umno memilih beliau bertanding di Permatang Pauh. Namun cita – cita dan impian Ezam tidak kesampaian.

Mungkin hati kecilnya berbisik begini“dulu aku dalam PKR pun tak dicalonkan, sekarang dalan Umno pun tak dicalonkan juga dah kena makan sumpah kut aku ni” Ezam hanya dipilih umno untuk dia berteriak di luar gelanggang tetapi tidak akan diizinkan menjejak kaki ke dalam gelanggang.

Kesian Si Ezam…mungkin nasib dia akan jadi macam Tengku Razaleigh Hamzah yang cita-citanya sering terbantut. Saya pernah terbaca satu buku yang saya tidak ingat nama buku tersebut, yang mengatakan Tengku Razaleigh sering terbantut dan menemui kegagalan dalam mengejar cita-cita politiknya disebabkan terkena “tulah” sultan kelantan. Kini Ezam yang dilihat menyerupai nasib Tengku Razaleigh mungkin kerana dah dimakan “sumpah keramat” nya 10 tahun dulu.

kesian kau ezam…………

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: