PERJANJIAN SANG SI PERBA DENGAN DEMANG LEBAR DAUN

Menurut Sejarah Melayu, ia berlaku apabila Raja Suran berketurunan Iskandar Zulkarnain masuk ke dalam laut dan berkahwin dengan Puteri Mahtabul Bahri, puteri raja Aftabul ‘Ard kerajaan Basram di bawah laut. Hasil daripada perkahwinan ini, lahir tiga orang anak, Nila Pahlawan, Kerishna Pendita dan Nila Utama. Mereka dikatakan muncul di Bukit Siguntang, di tengah Sungai Melayu yang hulunya di Gunung Maha Miru, dekat padang Penjaringan dalam negeri Palembang (pada waktu itu, negeri ini dikenali sebagai kerajaan Buddha Sriwijaya sebelum kemunculan kerajaan Hindu Majapahit).

Setelah mereka muncul di Bukit Siguntang, Palembang, tiga beradik ini bertemu dua orang wanita, Wan Empok dan Wan Walini yang sedang berladang di sana. Dipendekkan cerita, Wan Empok berkahwin dengan Nila Pahlawan, Wan Malini dengan Kerishna Pendita. Nila Utama pula mendapat gelaran baru sebagai Sang Si Perba.

Menurut Sejarah Melayu, pada masa itu Palembang sedang diperintah oleh seorang raja yang dipanggil Demang Lebar Daun. Apabila mendengar khabar ada anak raja besar keturunan Iskandar Zulkarnain turun di Bukit Siguntang, baginda pun terus ke sana untuk bertemu-muka dan mengambil berkat kebesaran anak raja itu.

Berita ini tersebar jauh ke merata tempat sehingga raja-raja lain pun turut sama bertumpu ke situ. Sesetengah raja datang membawa kaum keluarga mereka. Maka Sang Si Perba pun mengambil mana-mana puteri raja yang elok untuk dibuat isteri dan mereka menerima sahaja kerana rasa bertuah bermenantukan anak cucu Iskandar Zulkarnain. Malangnya, semua puteri ini kedal setelah “dijamah” baginda (Tak pasti ‘kedal’ penyakit apa. Mengikut ceritanya, ini berlaku disebabkan ketinggian daulat baginda).

Tersebutlah nama Wan Sendari anak Demang Lebar Daun yang cantik paras rupa. Sang Si Perba ingin memperisterikannya tetapi si bapa pula takut puterinya pun akan kedal juga. Maka sembah Demang Lebar Daun, “Jikalau anak patek tuanku peristeri, nescaya kedal ia. Tetapi jikalau tuanku mahu berwa’adat (berjanji sumpah setia) dengan patek, maka patek persembahkan anak patek ke bawah duli Yang di-Pertuan.”

Mengikut Sejarah Melayu, Demang Lebar Daun adalah orang yang pertama menggunakan bahasa “Yang di Pertuan” dan “Patek” apabila bercakap dengan raja, kerana Sang Si Perba itu keturunan raja-raja besar… Maka titah Sang Si Perba: “Apa yang dikehendaki oleh bapaku itu?”

Sembah Demang Lebar Daun: “Adapun tuanku, segala anak cucu patek sedia akan jadi hamba ke bawah duli Yang di-Pertuan; hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu duli tuanku. Dan jika ia berdosa, sebesar-besar dosanya pun, jangan difadhihatkan, dinusta dengan kata-kata jahat. Jikalau besar dosanya dibunuh, itupun jikalau berlaku pada hukum Shara’.”

Sang Si Perba pun bertitah: “Akan minta bapa itu hamba kabulkanlah. Tetapi hamba minta satu janji pada bapa hamba…”“Janji yang mana itu, tuanku?”“Hendaklah akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba jangan derhaka pada anak cucu kita. Jikalau ia zalim dan jahat pekerti sekali pun”. “Baiklah tuanku. Tetapi jikalau anak buah tuanku dahulu mengubahkan dia, maka anak cucu patek pun mengubahkanlah.”Titah Sang Si Perba: “Baiklah, kabullah hamba akan wa’adat itu.”
Mereka pun bersumpah-sumpahan serta berteguh janji, barang siapa yang mengubah perjanjian itu dibalikkan Allah bumbung rumahnya ke bawah, tiangnya ke atas.

Aku sengaja memaparkan kisah sejarah ini terlebih dahulu sebagai pembuka wacana dalam blog aku ini.Ini kerana kisah sejarah purba ini jelas membawa makna yang tersirat yang wajar diteliti oleh generasi hari ini.Ringkasnya jika pemimpin menyiksa rakyat pada hari ini rakyat sememangnya ada hak untuk menentang.

12 Responses to “PERJANJIAN SANG SI PERBA DENGAN DEMANG LEBAR DAUN”

  1. penulis_cyber Says:

    “Hendaklah akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba jangan derhaka pada anak cucu kita. Jikalau ia zalim dan jahat pekerti sekali pun”

    Mcm hadis pun ada seerti dgn tu…

    Kita kena sabar dgn pemerintah..pesan nabi s.a.w.

    salam

    http://beritamalaysiakini.wordpress.com

  2. suarasaktii Says:

    for penulis_cyber, kalau baca sesuatu artikel tu nasihat saya “baca la bagi habis……” baru boleh faham maksud sebenar..kalau duk baca sekerat2 ni yg duk timbul masalah…lagi satu artikel serta ayat tu bukan hadis…jangan tersalah faham..bahaya tu..artkel tu merupakan penulis hikayat sejarah melayu..bukan hadis tau…

  3. roslisalem Says:

    “Baiklah tuanku.
    Tetapi jikalau anak buah tuanku dahulu mengubahkan dia, maka anak cucu patek pun mengubahkanlah.”

    Titah Sang Si Perba: “Baiklah, kabullah hamba akan wa’adat itu.”

    KALAU DIPERHATIKAN apa yang berlaku hari ni, golongan raja/sultan ni, bukan sahaja Al-Quran & Sunnah tak ikut, adat dan janji zaman tok nenek dia pun dia tak ikut ..

    BETULLAH juga sikap Hang Jebat sebab dah memang begitu perjanjiannya. Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah.

    ZALIM dari sudut hukumnya bermaksud meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya. Jadi pakat-pakat fikirlah ..

  4. aneep Says:

    sedih je bace komen penulis_cyber, mentaliti tahap rendah… kalo bacer sesuatu tu, bior abis, bior jelas aper yg nak disampaikan… semua ilmu macamtu…sengal!!!
    apetah lagi menyamakan hikayat sejarah melayu dengan hadis, ko x belajar agama ker???

  5. Anonymous Says:

    pada pndapat saya,penulis_cyber tu cuma cakap ayat tu seerti (iaitu :sama erti@membakwa mesej yg sama@seakan-akan sama)
    dgn hadis, bukanlah menyamakan taraf ayat tersebut dgn hadis, sekalipun pun benar makna yg dibawa adlh sama.
    tiada niat yg tidak baik, dan ingin membawa mesej yg baik saja..jika kelihatan ada sesuatu yg salah/negatif pun mgkin salah faham saja..

  6. tenang Says:

    pada pndapat saya,penulis_cyber tu cuma cakap ayat tu seerti (iaitu :sama erti@membakwa mesej yg sama@seakan-akan sama)
    dgn hadis, bukanlah menyamakan taraf ayat tersebut dgn hadis, sekalipun pun benar makna yg dibawa adlh sama.
    tiada niat yg tidak baik, dan ingin membawa mesej yg baik saja..jika kelihatan ada sesuatu yg salah/negatif pun mgkin salah faham saja..

  7. jelita purdah Says:

    asskum w.b.t.. teringat dan masih terdengar2 cerita arwah bapa saudara kami (adik kandung ibu saya) allahyarham abdul rahman abd wahab yang sering menceritakan asal usul keturunan kami yang berasal dari wan empok wan malini dari tanah palembang..sambil minum kopi malam2 beliau sering juga menyebut keluarga wan aisyah cicit mahsuri lagenda langkawi..entah apa kaitannya dengan keluarga kami tapi yang pasti wan aisyah sekeluarga hadir sama ketika kami buat family day di kampung pada tahun 2000 tak silap saya..bila terbaca blog ni ingin juga menyusuri asal keturunan salasilah

    • Cicit Kiyai Abd Rauf Says:

      Assalaam… jelita purdah. saya tertarik dengan penerangan jp tentang susur galur keluarga jp. saya difahamkan bahawa di semenanjung ini hanya ada dua keluarga sahaja yang bersusurgalur kepada Demang Lebar Daun. Bolehkah kita berbicara tentang ini? saya sedang membuat kajian terperinci mengenai perkara ini. silalah menghubungi saya disini: na.13@live.com Terima kasih

  8. saya Says:

    setuju dengan anonymous@tenang….
    penulis_cyber bukan cakap ayat tu hadis tapi cakap yang ayat tu hampir sama maksudnya dengan sebuah hadith Rasullullah..
    yang korang cepat melatah apesal? takut kantoi sesuatu di sebalik entri?

  9. Muslim JATI Says:

    Janji macam itu hanya sesuai untuk orang Muslim yang JAHIL saja… Kenapa lah kita Muslim moden masih lagi jahil dan tak faham cerita Demang Lebar Daun?? (Drp Muslim JATI).

  10. jerung Says:

    mmg la bukan hadis… sape yg cakap hadis….?? nak tentang pun nak pakai ape?? pakai pistol parang….??? yg penting kita ambil yg positif cerita tu… yg keturunan melayu ni ada kaitan dgn manusia yg pernah qonquer dunia ni……
    yg penting sekarang ni camne dgn akhlak melayu sekarang ni… kita nak takluk dunia…. itu yg penting…. golongan muda hanyut , yg tua menjadi2…firasat hang tuah tu mungkin betul ….. terpulang pada kita sendiri nak merealisasikan firasat itu…
    hang jerung…

  11. Raja Mas Zarina binti Raja Azman Says:

    Orang membuka negaeri macam olympians.Dia org memang luarbiasa.Jadi bangga kita bangsa melayu ada tok nenek moyang mukmin dan mukminat.Kalau rakyat mengikuti undang undang dan pemerintah berjanji memerintah denagn adil pasti harmoni.ISA sekarang pun ada mengawal pembuat kucar kacir dalam negara.Kot semua orang sesikit isu ngamuk ala jebat habislah negara kita bro.Apa pun bijaksana Tuah saya hormati dan puji.Diplomasi memanda menteri dan sultan sultan hebat yang memajukan ekonomi dan menegakkan agama.Kita selalu mesti sabar dan setia.Kalau ada perpecahan dalam linkungan pasti pihak luar menang dan memerintah kita.Melayu dan Islam bukan similariti tetapi asimilasi.Kalau kita tiap hari angkat tangan sumpah setia rukunnegara itu kan menjamin aman damai pemerintah dan rakyat.Memula memang best hero worship hang jebat.Tapi darah muda dia mesti disertai bijaksana.Kita dahului setiap kata dengan pemikiran membina negeri susah,tp musnahkannya senang.Allah tidak suka mereka yang melakukan kerosakan di muka bumi renung renunglah.nurul izzah best lawan cara parlimen.Dan pm najib menolong semua tanpa pilih penyokong pkr ke umno.RM500 diberi pada rakyat memerlukan.Kita mesti setia pada pemerintah,kalau ada pendapat luahkan dengan cara terhormat.maka,Melayu takkan hilang di dunia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: